Vem vinner på att det finns fred?

Bilder från bilrutan.
Kamera: Canon Eos 1100D
Fotograf: Zuzu Rabi

I 15 år har jag nu funnits på världens yta, och fortfarande grubblar jag på samma !åga. Varför i all världen finns det krig, varför ska människan behöva offra sin själ för att kunna leva kvar?

När jag bara var ungefär 8 år gammal, upplevde jag krig. Själv tog jag inte det så hårt, för min mamma brukade alltid hitta på historier om de bomber som fälldes, dessa skott som avfyrades och dessa familjer som förlorade sina själar. Men det var en sak jag visste. När min mamma eller pappa skulle gå ut, sa jag alltid hejdå med rädslan att inte kunna träffa dem igen. Jag nästan dog under den tiden de var borta. Jag gick fram och tillbaka med oro i kroppen. Jag kunde inte tänka mig att bli lämnad ensam.

Min syn på krig har ändrats nu, för jag vet nu vad som händer när en bomb fälls, när ett skot avfyras och när en mamma gråtande skriker sin sons namn. Krig är en våldsam konflikt mellan folk eller stater. För det mesta uppstår kriget, på grund av pengar eller det landet har, men det kan också bero på politiska orsaker. Det som mest gör mig galen och arg, är att det är folket som egentligen lider mest av det. Det är alltid de stora människorna, de människorna som har makten och som väljer att kriga och det är alltid de oskyldiga som får utföra dessa våldsamma blodiga och icke mänskliga strider.Vem vinner på att det finns fred?

Vem vinner på att det finns krig? Finns det en möjlighet att folk kan bli glada av att få höra att någon annan har mördats eller dött? Världen: vart är mänskligheten?

60 miljoner har dött av andra världskriget, 36 miljoner har dött av An Shi- upproret och mer än 30 miljoner har dött av Mongoliska invasionerna. Dessa är enorma siffror som representerar själar som har farit upp till himlen och som nu är änglar. Så många människor ska inte behöva dö på grund av en sådan onödig konflikt!

Om vi människor inte börjar tänka till, och försöker hitta ett sätt tillsammans för att stoppa krig, för att ta slut på detta onödiga företeelse. Om inte detta sker kan krig förinta mänskligheten. Vi alla måste få delta och hjälpa varandra för att visa världen att det är alla vi som vinner mest på att det finns fred.

Fred, den drömmen som har funnits i tusentals år men som aldrig blivit sann. Kommer vi att få uppleva den någon gång?

Av Zuzu Rabi


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0